Православные храмы

Храм Почаевской иконы Божией Матери (в больнице «Охмадет»)

В построенной до революции «Терещенковской» больнице им. цесаревича…

Храм Рождества Христова (на Оболони)

Строительство храма началось в 2006 г. 5 октября 2007 года,…

Публикации

“...Чтобы Божественная любовь утвердилась в душе твоей”

Преподобный Ефрем родился, вероятно, в самом начале IV века в Низивии — главном…

Жива душа Олеся Гончара

Ти гадаєш, нас не підозрюють в якій-небудь земній меті ті, хто крім земної мети…

Непідготовлені не повинні братись за тлумачення Слова Божого

Тлумачення Священного Писання — справа досить непроста. Адже Слово Боже вміщує…

Пасха — основний центр усіх перехідних свят і підпорядкованих їй церковних періодів, встановлена в пам’ять звільнення єврейського народу від єгипетського рабства.

У стародавніх євреїв вона була неперехідною і святкувалася від 14-го до 21-го нісана (за місячним календарем), котрий майже відповідав нашому березню. Ця дата не залежала від днів тижня. Так відзначали її і під час земного життя Христа. В Новозавітній Церкві вона встановлена в пам’ять воскресіння Іісуса Христа. На честь цієї спасительної події християнська Церква з семи днів щотижня відзначає перший (тобто неділю), що замінив собою Старозавітну суботу. Тайна Вечеря, страждання і смерть Боголюдини відбувалися напередодні Біблійного свята Пасхи, а воскресіння Його — в перший день тижня, тобто Неділю, наступного дня після настання єврейської Пасхи.

Свідчення про Пасхалію вичерпно викладені в канонічному збірнику XIV ст. “Синтагмі” Солунського ієромонаха Матфея Властаря. Не зупиняючись на ньому детально, відзначимо тільки, що для правильного визначення святкування Святої Пасхи вимагається дотримання чотирьох умов: 1) щоб це свято припадало після весняного рівнодення; 2) наступного за цим повного місяця; 3) в перший після цього недільний день; 4) щоб не збігалося з Пасхою єврейською, від котрої залежить визначення часу її проведення.

При визначенні дати Пасхи, пасхальним вважається той повний місяць, який припадає на день весняного рівнодення, або безпосередньо після нього. Якщо березневий повний місяць збігається з днем весняного рівнодення і суботою, то наступного дня слід святкувати Пасху. Це буде сама рання Пасха. Але якщо березневий повний місяць випаде перед весняним рівноденням, то він вже не є пасхальним, тоді пасхальні підрахунки необхідно перенести на квітневий повний місяць, котрий настане через 30 днів. Якщо він випаде недільного дня, тоді відзначення Пасхи відсувається до наступної неділі. Це крайня межа, найпізніша Пасха. Межа пасхальних коливань складає 35 днів (4 квітня — 8 травня).

Чому пасхальний повний місяць щороку не випадає на одне й те ж число? Тому що місячний цикл має 29 діб і 12 годин. Місячний рік складає 354 дні і коротший від юліанського року на 11 діб. Числа місяців місячного року не співпадають з числами місяців юліанського року, але кожного року їхнє співвідношення змінюється і повторюється тільки через 19 років. Тому встановити святкування Святої Пасхи на якусь постійну дату неможливо, бо як було сказано, не можна порушувати історичну послідовність священних подій, які передували воскресінню Христа. Іісус Христос відсвяткував спершу єврейську Пасху, потім був розіп’ятий на Голгофі і воскрес з мертвих першого дня тижня (тобто в Неділю). Християнська Пасха повинна святкуватися не раніше і не одночасно з єврейською, а тільки після неї. Це відповідає євангельській дійсності та історичному розвитку священних подій.

Астроном Предтеченський свідчить, що Пасхальні таблиці, тобто Православний календар, складені найосвіченішою із стародавніх Церков — Олександрійською. Ця колективна праця виконана так, що донині залишається неперевершеною. За свідченням астролога Предтеченського помилка нашої Пасхалії — таблиця місячної течії — не перевищує трьох годин за 1900! років. Цим пояснюється той дивовижний факт, що наша Пасхалія, складена в четвертому столітті, з тих пір жодного разу не виправлялася, і досі безпомилково вказує фази місяця та час святкування Пасхи іудейської. Тому будь-яка спроба “виправдати” або змінити її повинна розглядатися, як і спроба вилучити зі скарбниці церковної одну з найбільших її цінностей, котрою вона справедливо може пишатися навіть перед сучасними вченими.

Прот. Георгій СОБ’ЯТ, доктор богослов’я

 

З усіх практичних формул, запропонованих для обчислення дня Пасхи, безумовно найпростіші і найзручніші належать видатному математику Гауссу і подані в “Monatliche Correspondenz” від 1802 року. Доведені ці правила Сysa de Cresy в “Записках Туринської Академії наук” (1818 р.)

Вони полягають у наступному. Назвемо через а залишок від ділення числа року на 19 (19-річний цикл, відкритий афінянином Метоном як найбільш точний, застосувала ще Александрійська Церква у перші віки християнства. Остаточно затверджено завдяки трудам Діонисія Малого), через b залишок від ділення його на 4 і через с — від ділення на 7. Далі, залишок від ділення величини 19а + 16 на 30 назвемо d і залишок від ділення 2b + 4с + 6d + 6 на 7 нехай буде е. День Пасхи буде 22 + d + е березня або, що те ж саме, d + е — 9 квітня. У таких неважких обчисленнях полягає повна пасхалія Юліанського календаря, прийнятого Православною Церквою.

Правила святкування дня Пасхи іноді перефразовуються таким чином: Пасху повинно святкувати в першу Неділю після повного місяця, який трапиться не раніше 19 березня, причому день повного місяця визначається за пасхальним кругом місяця згідно з церковними приписами; якщо визначений таким чином березневий повний місяць трапиться раніше 19 березня, то Пасху повинно святкувати в першу Неділю після наступного повного місяця, який буде через 30 днів, у квітні; в обох випадках, якщо повний місяць припаде на П’ятницю, Суботу або Неділю, Пасху повинно святкувати через тиждень — в наступну Неділю. В цьому вигляді правила сформульовані проф. Савичем. Вони співпадають з вищенаведеними.

Добавить комментарий


Защитный код
Обновить

ukrline.com.ua Mu Rambler's Top100 ya.ts ya.me