Православные храмы

Храм иконы Божией Матери «Всех скорбящих Радосте» (на кладбище Берковцы)

В бывшем ритуальном зале на Берковцах (81‑й участок, на центральной…

Храм блаженной Ксении Петербургской (в Дарницком районе)

19 февраля 2011 года по благословению Блаженнейшего Митрополита…

Храм Рождества Богородицы (на Теремках)

Освящение Креста на месте будущего храма состоялось 13/26 мая 2002…
Публикации

Православная моя Украина. Выставка детского рисунка

C 20 по 26 апреля, по благословению Предстоятеля Украинской Православной Церкви…

Святая Евхаристия. О Таинстве Причащения

Святая Евхаристия в Православном Предании называется “Таинством Таинств”, или…

Несколько слов об “отчитках”

“Кто хочет изгонять бесов, тот должен сперва поработить страсти: ибо какую…

Коли здоровий дух — здорове тіло, а не навпаки

Значення християнського світогляду для пропагування здорового способу життя

Християнський спосіб життя, традиційний для нашого народу, завжди надавав значення цілісності людини, необхідності перебування в гармонії її духу, душі й тіла. Св. апостол Павел називає тіло “храмом Божим” (1 Кор. 3, 16), “храмом Святого Духа” (1 Кор. 6, 19), а в Посланні до Солунян закликає: “І ваш дух, і душа, і тіло у всій цілості нехай збережені будуть на прихід Господа нашого Іісуса Христа!” (1 Сол. 5, 23). Тому християнський православний світогляд означає дбайливе піклування про збереження цілісного — духовного, душевного і тілесного здоров’я людини за пріоритету духовного.

Що означає піклування в першу чергу про духовне здоров’я? Це означає, що в пропагуванні здорового способу життя усіляко підтримується потреба людського духу в прагненні до Ідеалу — Істини, Добра і Прекрасного. Для християнина — це є Христос, який сказав: “Я є путь і істина, і життя” (Ін. 14, 6).

Душевне здоров’я — це турбота про розвиток християнських чеснот — найважливіші з них за апостолом Павлом: любов, радість, мир, довготерпіння, благість, милосердя, лагідність, стриманість (Гал. 5, 22–23).

Для чого ж необхідне тілесне здоров’я? Щоб найкраще виконувати Заповіді Божі, найпершу — “Люби Господа Бога твого всім серцем твоїм і всією душею твоєю, і всією силою твоєю, і всім розумом твоїм, і твого ближнього як самого себе” (Лк. 10, 27).

Тому християнський світогляд має цілісний, ясний і послідовний підхід до турботи про здоров’я. Він рішуче заперечує будь-який вчинок, що руйнує здоров’я, тому що такий вчинок є гріхом, порушенням Божих заповідей.

Дійовість, ефективність християнською способу життя підтверджується практикою — більшість віруючих не палить, малопитуща, велика частина сімей зберігає мир і злагоду. За даними парафії Свято-Макаріївської церкви, зі 100 пар, що здійснили вінчання в церкві розлучаються не більше 2–3

(а в цілому по Україні з тих, хто приймає цивільний шлюб — більше половини).

Якими засобами досягаються такі результати? Традицій-ним християнським способом життя, в який входить молитва, піст, турбота про ближнього.

В сучасних умовах для пропагування здорового способу життя велике значення має також спілкування дітей між собою. Православне Педагогічне товариство влаштовує літні поселення дітей на основі православних традицій, в яких сполучається турбота про духовне, душевне, тілесне. В поселенні є молитва, праця, зарядка, рухливі ігри, навчання ремеслам, спілкування дітей та дорослих. Це сприяє цілісному оздоровленню і духовному збагаченню дітей.

* * *

Коротко про можливі світоглядні позиції валеології — “науки про здоров’я”:

1) Альтернативою християнському світогляду, здавалося б, має бути науковий світогляд, який може здаватися більш прийнятним, враховуючи світський характер сучасної освіти. Але справжня наука, на відміну від псевдонауки, знає область і межі свого застосування. Тому вона не суперечить християнському світогляду. В основі наукового світогляду лежать експериментальні факти, які зв’язані аргументованими теоретичними положеннями. Саме на такій основі базуються медичні науки — гігієна, дієтологія, фармакологія, знання з яких необхідні для пропагування здорового способу життя.

2) В останні роки в Україні вийшло декілька навчальних посібників і підручників на яких стоїть гриф Міністерства освіти. В цих підручниках розглядаються такі теми і поняття як інформаційно-енергетичні поля (біополе), аура, чакри, прана, карма тощо. Вчать дітей лозоходству, біолокації за допомогою рамок, прийомам психоенергозахисту, магічним замовлянням. Знайомлять дітей з системою Порфирія Іванова, вивчають місячні та сонячні культи. Серед рекомендованої літератури — книжки з магії і окультизму.

Все це свідчить, що замість наукового світогляду в основі багатьох валеологічних уявлень лежить еклектична суміш псевдонауки, язичницьких та окультно-магічних вірувань. Подібними темами автори таких підручників і ті, хто їх пропагують порушують Закон України, згідно з яким у школі не може на уроках пропагуватись релігія. Крім того, пропаганда неоязичницьких релігій викликає заперечення у християн, зокрема, у православних, які становлять більшість населення.

Альтернативою тому світоглядному сум’яттю, яким наповнені програми з валеології, може бути курс здорового способу життя, який викладатиметься на основі християнських цінностей. В розробці такого курсу Православне Педагогічне товариство може прийняти активну участь.

Священик Богдан ОгульЧанський,

Православне Педагогічне товариство м. Києва

 
Поиск на сайте
Календарь
ukrline.com.ua Rambler's Top100 ya.ts ya.me Mu